Convidat per l'organització de la Trobada de Novel·la Negra de Barcelona - BCNegra 2016, i en l'incomparable marc de la Sala d'actes Oriol Bohigas de l'Ateneu barcelonès, el dissabte 30 de gener de 2016, a les 12.30 hores, vaig tenir l'honor de participar en la taula rodona "Segle XIX. El segle de la llum és, a Barcelona, el segle de l'obscuritat, on s'amaguen els assassins".
"El segle XIX va ser un temps de grans canvis, de grans avenços en els camps de l'arquitectura, la indústria i, sobretot, la ciència. Va ser el segle en el qual Edgar Allan Poe va iniciar un gènere literari. Potser va ser un segle de llum, però va comenár amb un ús generós de la guillotina. A Barcelona, aquest segle lluminós va tenir, però, zones ben fosques, les que creen aquells assassinats inquietants que han d'esperar molt de temps per ser resolts".
L'acte, amb una extraordinària afluència de públic i la sala (de més de dues-centes butaques) plena de gom a gom, es va iniciar amb la lectura per part de Paco Camarasa, comissari del festival, del manifest escrit per Lorenzo Silva contra la violència de gènere, i que serà també llegit a tots els festivals de novel·la negra de l'Estat espanyol.
Paco Camarasa
El debat va ser presentat i moderat per Sergi Doria, periodista i escriptor, que ho va centrar d'inici en la descripció històrica de la Barcelona del segle XIX i que va comentar com a anècdota que les obres dels autors convidats a la taula rodona podien conformar cronològicament una excel·lent trilogia històrica i criminològica barcelonina des de mitjans fins a finals d'aquell segle: L'ànima de l'assassí, de Toni Arencón Arias; G (la novel·la de Gaudí), de Saniel Sánchez Pardos; i El secret de Vesalius, de Jordi Llobregat.
Sinopsi:
És el cervell l’òrgan de l’ànima? És divisible l'ànima humana? Pot, la lectura anatòmica de la superficie del crani, oferir-nos el coneixement de les facultats dels nostres semblants? És possible anticipar, mitjançant l'estudi morfològic del cap, la propensió assassina dels criminals?
Ambientada a la ciutat de Barcelona de mitjans del segle XIX, l'obra teixeix una trama que gira al voltant de la resolució d'un crim esdevingut en el si d'una familia benestant i les vivències de diversos personatges històrics vinculats a la medicina, la política, la religió i la filosofia.
Al bell mig de tot plegat, el controvertit científic Mariano Cubí i Soler (Malgrat de Mar, 15 de desembre de 1801 – Barcelona, 5 de desembre de 1875), convertit en el principal protagonista de la novel·la, mirarà de demostrar que la Frenologia és determinant a l’hora de resoldre l’autoria de l’assassinat mitjançant l’estudi de “la propensió animal a destruir, matar, exterminar i inferir càstig” dels éssers humans, o el que és el mateix: “l’instint assassí dels criminals.”
És el cervell l’òrgan de l’ànima? És divisible l'ànima humana? Pot, la lectura anatòmica de la superficie del crani, oferir-nos el coneixement de les facultats dels nostres semblants? És possible anticipar, mitjançant l'estudi morfològic del cap, la propensió assassina dels criminals?
Ambientada a la ciutat de Barcelona de mitjans del segle XIX, l'obra teixeix una trama que gira al voltant de la resolució d'un crim esdevingut en el si d'una familia benestant i les vivències de diversos personatges històrics vinculats a la medicina, la política, la religió i la filosofia.
Al bell mig de tot plegat, el controvertit científic Mariano Cubí i Soler (Malgrat de Mar, 15 de desembre de 1801 – Barcelona, 5 de desembre de 1875), convertit en el principal protagonista de la novel·la, mirarà de demostrar que la Frenologia és determinant a l’hora de resoldre l’autoria de l’assassinat mitjançant l’estudi de “la propensió animal a destruir, matar, exterminar i inferir càstig” dels éssers humans, o el que és el mateix: “l’instint assassí dels criminals.”
Sinopsi:
Gabriel Camarasa acaba de tornar amb la seva família a Barcelona a l'octubre de 1874, després d’anys d'exili a Londres. Durant el seu primer dia a l'Escola d'Arquitectura de la Llotja, coneixerà un jove que està en el seu segon any d'estudis: Antoni Gaudí. Gaudí és un enigma per al jove Camarasa. Posseeix uns coneixements d'arquitectura molt superiors als que es podrien esperar d’un estudiant de la seva edat, li interessen els temes esotèrics, la botànica oculta i la fotografia, i, a més, manté contactes en els baixos fons de Barcelona amb qui du a terme una lucrativa i misteriosa activitat. Gaudí també és, o creu que ho és, una ment deductiva de primer ordre. I quan l'afable vida de tots dos estudiants es vegi alterada per un assassinat i una tèrbola conspiració de conseqüències imprevisibles, totes les capacitats del jove Gaudí es posaran finalment a prova.
Gabriel Camarasa acaba de tornar amb la seva família a Barcelona a l'octubre de 1874, després d’anys d'exili a Londres. Durant el seu primer dia a l'Escola d'Arquitectura de la Llotja, coneixerà un jove que està en el seu segon any d'estudis: Antoni Gaudí. Gaudí és un enigma per al jove Camarasa. Posseeix uns coneixements d'arquitectura molt superiors als que es podrien esperar d’un estudiant de la seva edat, li interessen els temes esotèrics, la botànica oculta i la fotografia, i, a més, manté contactes en els baixos fons de Barcelona amb qui du a terme una lucrativa i misteriosa activitat. Gaudí també és, o creu que ho és, una ment deductiva de primer ordre. I quan l'afable vida de tots dos estudiants es vegi alterada per un assassinat i una tèrbola conspiració de conseqüències imprevisibles, totes les capacitats del jove Gaudí es posaran finalment a prova.
Sinopsi:
Barcelona, maig del 1888. Pocs dies abans d'inaugurar-se la primera Exposició Universal del país, apareixen els cossos horriblement mutilats de diverses noies. Les seves ferides recorden una antiga maledicció de la ciutat oblidada durant molt de temps. En Daniel Amat, jove professor resident a Oxford, rep la notícia que el seu pare ha mort, fet que l'obliga a tornar a Barcelona després d'anys d'absència. A partir d'aquest moment, es veurà arrossegat a la persecució d'un despietat assassí mentre s'enfronta a les conseqüències del seu propi passat. En Bernat Fleixa, reporter del Correu de Barcelona, l'únic interès del qual és aconseguir una notícia que el faci famós, i en Pau Gilbert, un enigmàtic estudiant de medicina que oculta un inesperat secret, s'uniran a l'Amat en la recerca d'un antic manuscrit anatòmic que pot canviar la història del coneixement i que resulta ser el principal objectiu de l'assassí.
Barcelona, maig del 1888. Pocs dies abans d'inaugurar-se la primera Exposició Universal del país, apareixen els cossos horriblement mutilats de diverses noies. Les seves ferides recorden una antiga maledicció de la ciutat oblidada durant molt de temps. En Daniel Amat, jove professor resident a Oxford, rep la notícia que el seu pare ha mort, fet que l'obliga a tornar a Barcelona després d'anys d'absència. A partir d'aquest moment, es veurà arrossegat a la persecució d'un despietat assassí mentre s'enfronta a les conseqüències del seu propi passat. En Bernat Fleixa, reporter del Correu de Barcelona, l'únic interès del qual és aconseguir una notícia que el faci famós, i en Pau Gilbert, un enigmàtic estudiant de medicina que oculta un inesperat secret, s'uniran a l'Amat en la recerca d'un antic manuscrit anatòmic que pot canviar la història del coneixement i que resulta ser el principal objectiu de l'assassí.
Jordi Llobregat - Daniel Sánchez Pardos - Toni Arencón - Sergi Doria
A continuació, amb el debat ja obert, els convidats vam tenir l'oportunitat d'expressar la nostra visió particular de la Barcelona del Segle XIX, els conflictes que la van marcar (militars, polítics, socials, religiosos, culturals...), la seva essència negra i seva necessitat física d'expansió per poder existir com a ciutat; en una animada conversa, on personalment em vaig divertir i vaig gaudir moltíssim amb uns companys "de luxe" i el meravellós públic que va assistir a l'acte. Crec que les fotografies, per si soles, són reveladores del bon ambient que es va crear entre nosaltres.
Intervenció de Jordi Llobregat
Intervenció de Daniel Sánchez Pardos
Jordi Llobregat - Daniel Sánchez Pardos - Toni Arencón - Sergi Doria
Jordi Llobregat - Daniel Sánchez Pardos - Toni Arencón - Sergi Doria
Una jornada literària, negra i matinal, inoblidable per a mi. Abraçades a tots ells! I, també, des d'aquesta pàgina personal, el meu agraïment a les espectadores i espectadors assistents a l'acte que ens van felicitar pel debat i que vam demanar fotografiar-se amb nosaltres i que els signessin les nostres respectives novel·les. Gràcies!!!
Per molts anys BCNegra!!!
Per molts anys BCNegra!!!
BCNegra 2016 - Taula rodona a l'Ateneu Barcelonès
"Segle XIX. El segle de la llum és, a Barcelona, el segle de l’obscuritat on s’amaguen els assassins"